top of page
חיפוש

מי בשל לגמילה – ההורה או הילד ?

עודכן: 16 במאי 2020

כהורים אנו עומדים בדילמות שונות לאורך שלבי ההתפתחות של ילדינו אנו נעבור על מספר שלבים בהתפתחות במאמרים שאעלה מעת לעת אחת מהן הנה - "שלב הגמילה", "מתי הזמן הנכון לגמול את ילדנו?" כגננת בגן חלום, שאלה זו נשאלת שוב ושוב על ידי הורים שהייתי חלק מחייהם כגננת והורים שאינם חלק מגן חלום מתקשרים להתייעץ, צברתי ניסיון רב לאורך 11 השנים האחרונות, בהם גמלתי מאות ילדים. השאלה היא שאלה של הורים המקרינה לעתים התלבטות, חוסר אמון בתהליך, חוסר אמון בבשלות של הילד וביכולתו, חוסר אמון בעצמם, חשש משינוי בנוחות ועוד ועוד סיבות שונות ומשונות.


מניסיוני הרב לאורך השנים הללו הגעתי למסקנה שברוב המקרים כשהילד בשל הוא עצמו משדר למבוגר מתי הוא מוכן, מתי הוא יכול, מתי הוא רוצה להתחיל את תהליך הגמילה.

הקשבת ההורה לילד ולצוות החינוכי שנמצא שעות רבות עם הילד בגן יכולה לגרום לתהליך גמילה נכון ומהיר והכל תוך תזמון מתאים עבור הילד.

לעתים ההורים בוחרים שלא להחליט, לדחות את התהליך מה שגורם לילד "לאבד את המומנטום" ואז התהליך משתבש וצריך לחכות שוב לחלון הזדמנויות שיגיע - צריך להקשיב לילד ולצוות החינוכי ושוב לדייק את הזמן המתאים.

התהליך הייחודי אותו פתחתי ואותו אני מיישמת לאורך השנים בגן חלום מועבר להורים מדי שנה בסדנה מרוכזת בה ההורים מקבלים כלים אותם הם מיישמים לאורך התהליך. לאחר הסדנה אנו בוחנים כל ילד כפרט האם הוא הגיע לרגע המתאים מתחילת התהליך, אני והצוות מחויבים ובוחנים את התאמת תהליך הגמילה לכל ילדה וילד באופן פרטני. יש לזכור שבגן הילד בסביבה חברתית בו הוא מקבל תמיכה מקצועית ואף רואה ששאר הילדים שותפים גם הם לתהליך והוא אינו לבד. לכן חשובה הקשבת ההורים ושיתוף הפעולה בידיעה שזה הזמן הנכון והמתאים לילד לגמילה. "גמילה לקראת שליטה בצרכים איננה סתם טכניקה פשוטה שבמהלכה הילד לומד כמה מיומנויות יסוד. זהו שלב התפתחותי חשוב התורם את חלקו לאופן הגיבוש של התפיסה העצמית של הילד."

"גמילה לקראת שליטה בצרכים איננה סתם טכניקה פשוטה שבמהלכה הילד לומד כמה מיומנויות יסוד. זהו שלב התפתחותי חשוב התורם את חלקו לאופן הגיבוש של התפיסה העצמית של הילד."

(ד"ר קלודי טל, "הד הגן", רבעון לחינוך בגיל הרך, חוברת ב',י נואר 2000)

מבחינתי אלו הסימנים לגמילה נכונה ומדויקת:

  • גמילה נכונה מבוססת על קצב אישי לכל ילד, אין גיל מתאים לגמילה אך יש תנאים מתאימים לגמילה, אצל כל ילד זה קורה בזמן אחר.

  • גמילה נכונה מתקיימת בשלבים שניתן לצפות אותם ולהתאים את התהליך לילד.

  • גמילה נכונה תקנה לילד תחושת סיפוק, הצלחה ואמון ביכולתו.

  • גמילה נכונה מחייבת שיתוף פעולה מלא בין הצוות החינוכי להורים.

  • תתכן רגרסיה במהלך הדרך אך על ההורה להאמין ביכולת הילד ובהמלצת הגננת לתחילת התהליך.

  • עידוד הסביבה מהתהליך גורמת להצלחת התהליך.

כמו שאמרתי - ישנם 3 שלבים וסימנים המראים להורים מתי להתחיל?

  1. לפני תחילת התהליך הילד מתעניין ביציאות של הסביבה ושלו עצמו, הילד מרגיש תחושת אי נוחות לאחר עשיית צרכים ומבקש החלפה, הילד יכול לפשוט וללבוש את בגדיו בעצמו.

  2. השלב הבא הוא אימון בבית - חשיפה של השירותים או הסיר בבית, אימון לפני המקלחת, אימון בשעות אחר הצהריים ויצירת הצלחות.

  3. השלב השלישי והחשוב ביותר בו "קופצים למים" או לשירותים והוא תחילת התהליך באופן מלא, שלב זה בד"כ מגיע לאחר הצלחות של 60%-70% בבית ובו מתחילים להיכנס לתהליך בגן כהמשך לאימון בבית.

כשכבר מתחילים ונמצאים בתהליך - מספר עצות

  • הגמילה היא תהליך ויתכנו "פספוסים" מידי פעם, עלינו כמבוגרים דומיננטיים בחייו של הילד לתמוך בו, לומר מילות חיזוק ואמון בילד וביכולתו.

  • מומלץ להזכיר לילד מספר פעמים ביום לגשת לסיר או לשירותים.

  • רצוי להציג לילד את יתר בני המשפחה בבית, את ילדי הגן הגמולים, את הצוות כמודלים לחיקוי בתהליך.

  • רצוי להיות עקביים בתהליך, בתגובות ובהתייחסות לגמילה.

והכי חשוב - הרבה סבלנות, אמון, חום ואהבה !


55 צפיות0 תגובות
bottom of page